Statement regarding ongoing efforts to address homelessness in the Halifax region

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The following is a statement from the Halifax Regional Municipality regarding the ongoing efforts to address homelessness in our region. 

Beginning on Monday, Sept. 20, Assistant Chief of Emergency Management, Erica Fleck, has been assigned to a three-month role leading the emergency response to homelessness for the municipality. The focus of this role will be on the immediate support and coordination required to advance Council’s directive to invest $500,000 towards emergency accommodations.

Simultaneous to these immediate-term efforts, the process of hiring a full-time permanent position of Social Policy Strategist is also underway. This position was identified as a commitment in the 2021/22 fiscal budget. It is expected to be filled in the fall of 2021 and will focus on longer-term municipal priorities related to addressing homelessness in the Halifax region.

These resources will augment and support the ongoing work that municipal staff have been engaged in for the past several months on this critical issue.

Municipal staff continue to work to identify sites that have the potential to accommodate temporary housing and are assessing the appropriateness of their use for this purpose, as well as the potential costs. If appropriate options are identified, community-based service providers will be engaged to determine the suitability of the site for short-term housing and providing support. Further information on the status of these efforts will be provided in the coming weeks through regular updates as directed by Regional Council.

For more information on the municipality’s approach to homelessness and initiatives to support affordable housing, visit our website.

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Voici une déclaration de la Municipalité régionale d’Halifax concernant les efforts continus pour lutter contre l’itinérance dans notre région. 

À compter du lundi 20 septembre, Erica Fleck, chef adjointe de la gestion des urgences, a été affectée à un rôle de trois mois pour diriger l’intervention d’urgence auprès des sans-abri de la municipalité. Ce rôle sera axé sur l’appui immédiat et la coordination nécessaires pour faire avancer la directive du Conseil d’investir 500 000 $ dans des mesures d’adaptation d’urgence.

Parallèlement à ces efforts à court terme, le processus d’embauche d’un poste permanent à temps plein de stratège en politique sociale est également en cours. Ce poste a été désigné comme un engagement dans le budget de 2021-2022. Il devrait être doté à l’automne 2021 et sera axé sur les priorités municipales à long terme liées à la lutte contre l’itinérance dans la région d’Halifax.

Ces ressources viendront compléter et appuyer le travail que le personnel municipal accomplit depuis plusieurs mois sur cette question cruciale.

Le personnel municipal continue de travailler à l’identification des sites susceptibles d’accueillir des logements temporaires et évalue la pertinence de leur utilisation à cette fin, ainsi que les coûts potentiels. Si des options appropriées sont identifiées, les fournisseurs de services communautaires seront engagés pour déterminer si le site est adapté aux logements à court terme et fournir un soutien. Des renseignements supplémentaires sur l’état d’avancement de ces efforts seront fournis dans les semaines à venir par le biais de mises à jour régulières, comme l’a demandé le Conseil régional.

Pour plus d’information sur l’approche de la municipalité en matière d’itinérance et les initiatives visant à soutenir le logement abordable, visitez notre site Web.